HTML

Az elintézzük.hu megoldóblogja

megoldóblog az elintézzük.hu-tól! leírjuk a legérdekesebb kérdéseket, amik az elintézzük.hu-hoz érkeznek, vezetünk kicsit Benneteket kézenfogva a közigazgatás zegzugos folyosóin és a szolgáltatók ügyfélszolgálatainak útvesztőiben. Egyedi kérdésekre nem mind fogunk tudni válaszolni, arra ott a Tudakozó Plusz (197), de ha megírjátok, hol vesztetek el, milyen kérdésekkel foglalkozzunk, próbáljuk azokat körbetáncolni... (igen, eredetileg ez kismamügyi megoldóblog volt, de a nagy sikerre való tekintettel indítottunk egyet csak Nekik, a www.kismamatanoda.hu-t, oda várunk minden anyukát sok szeretettel!

Friss topikok

  • weronique: Tisztelt Szerkesztő, kérem segítsen, mert a helyi oep-nél teljesen elakadtam és nem értem az okot... (2012.02.28. 14:09) tgyás, gyed számítása 2. babánál
  • bluegirl: Tisztelt Szakértő! Gyed-del kapcsolatban szeretnék érdeklődni Öntől. Történetem röviden: 2007. fe... (2011.11.28. 15:37) tgyás, gyed, gyes?
  • Niki8810: Kedves elintézzük.hu! Nagyon örülök,hogy rátaláltam az oldalukra,rengeteg hasznos levéllel találk... (2011.06.17. 15:09) alanyi jogon járó juttatások
  • Franky68: Tisztelt Elintézzük szakértői stábja! Lenne néhány kérdésem a GYES utáni munkába való visszaálláss... (2011.04.27. 00:54) gyes utáni felmondás
  • relind: Tisztelt elintézzük.hu! 2 gyereket szültem, ha jelenleg gyesen vagyok, és a 3. baba is útban van,... (2011.02.24. 11:35) táppénz gyes melletti munkavégzésnél

Linkblog

Kedves elintézzük.hu munkatársak!

Most találtam az oldalukra, és nagyon tetszik. Igazán kevesek és korrektek.
Tudom biztos sok kismama ír Önöknek egyéni problémáikkal, és én is
kérdezni szeretnék Önöktől.

Kisfiam 2007. február 27-én született, után fél évig tgyáson, másfél
évig gyeden, és most 2010 február 27-ig gyesen vagyok vele. Vele 2006
december10-ig dolgoztam, utána kb másfél hónapig betegállományba voltam,
februárban pedig szülési szabadságon. Már régebb óta próbálkozunk a
második babával, most sikerült, betöltött 10 hetes állapotos vagyok.
2010 augusztus 30-ra vagyok szülésre kiírva. A munkahelyemen úgy
beszéltük meg, nem megyek vissza dolgozni erre a pár hónapra.
A fizetésem nem volt túl sok, utoljára 2009.01.01-én kaptam új levelet a
munkaügyről. hogy a besorolási bérem 119200 ft, idén ilyen még nem jött
( de nem nagyon szoktak emelgetni). Az a kérdésem, hogy mikor letelik a
gyesem e hó 27-én mi a teendő, mert a munkahelyemen nem tudnak pontos
választ adni, hogy járnék jobban a majdani tgyás és a gyed miatt.
Gondolom augusztus 2-től szülési szabadságot veszek ki. Előtte ha
február 28-től táppénzen vagyok a szülési szabadság kezdetéig, milyen
juttatást kapok vajon? Esetleg a gyes megszűnése után, vegyem ki az
összegyűlt szabadságomat? ( Sajnos azt sem tudom mennyi szabadság jár
nekem, így hogy 3 évet itthon voltam. A szülés előtti évben, kivettem
mindent rendese. Tavaly szeptemberben töltöttem be a 30. évemet), és
mikor elfogyott a szabadság, után a táppénz???
Visszamenni dolgozni a terhesség ideje alatt semmiképpen nem tudok,
tehát ezekből lehet "gazdálkodni", amik itt vannak felsorolva. És még
egy momentum, bár nem tudom számít-e valamit. Mikor szülni mentem,
határozott idejű szerződésem volt, mivel én is egy szülő nő helyére
lettem felvéve. A szerződésem így szól, hogy 2008 december 31-ig,
illetve amíg x.y. vissza nem tér eme munkakörbe. Közben az elődöm
valóban visszament dolgozni, ám egy másik munkakörbe, így a cég az én
határozott idejű szerződésemet a gyedem ideje alatt határozatlan idejűre
változtatta meg (szerencsémre).
Tehát mi is legyen a gyes letelte után, előbb szabadságok, utána
táppénz, vagy esetleg végig táppénz a gyes vége és a szülési szabadság
kezdete között????

Nagyon szépen megköszönöm, ha válaszolnak a levelemre, remélem nem
voltam túl bonyolult, és minden információt leírtam, amire szükség lehet.
Előre is nagyon köszönöm a válaszukat, sok sikert a munkájukhoz.

Heni


Kedves Heni!

Minden levélre válaszolunk, s örülünk, ha a blogunkat olvasgatva, megtisztelt minket a bizalmával J És nagyon informatív levelet kaptunk Öntől, ez nagy könnyebbség nekünk!

Bár a „segítség”-re rákattanva, már nyúltunk a mentőövért, a kérdései végéhez érve vissza is tettük a helyére. Nem látunk komoly problémát, Heni!

 Jól látja az alternatívát: mi mindenképpen az „előbb szabadság, utána táppénz” verziót tanácsolnánk. Ráadásul két ok miatt is.

· Egyrészt azért, hogy minél kevesebb legyen a táppénzes napok száma! Ugyanis az egyéves gyes-időszak miatt a táppénzszámítás alapja a minimálbér lesz!  

Elmondjuk, miért! A táppénz számítási időszaka az előző naptári év, s mivel a tavalyi évben nincs 180 napi járulékalapot képező jövedelme, ezért a táppénzalapot nem a jövedelméből, hanem a minimálbérből számítják. HA azért nem lenne meg a 180 napnyi jövedelem, mert előtte tgyás-ban, gyed-ben részesült, azt méltányolnák, s a táppénz alapja az utoljára folyósított ellátás alapját képező összeg lenne, tehát a szerződés szerinti jövedelme. A gyes-időszak -180 nap után – viszont nem tartozik a „méltányolható” időszakok közé.

· Ezt a táppénzes időszakot tehát le lehet rövidíteni, ha kiveszi az összegyűlt szabadságát. A Munka Törvénykönyve szabályozza a munkavállaló „rendes szabadságának” problémakörét, a megfelelő paragrafusok segíteni fogják a számolásban J

Mt. 130. § (1) A munkavállalót minden munkaviszonyban töltött naptári évben rendes szabadság illeti meg, amely alap- és pótszabadságból áll.

(2) A munkaviszony szünetelésének időtartamára a következő esetekben jár szabadság:

a) a keresőképtelenséget okozó betegség tartamára;

b) a szülési szabadság tartamára;

c) a gyermek gondozása vagy ápolása miatt kapott fizetés nélküli szabadság [138. § (5) bekezdés] első évére;

d) a harminc napot meg nem haladó fizetés nélküli szabadság tartamára;

e) a tartalékos katonai szolgálat idejére, és

f) minden olyan munkában nem töltött időre, amelyre a munkavállaló távolléti díj-, illetve átlagkereset-fizetésben részesül.

131. § (1) Az alapszabadság mértéke húsz munkanap.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabadság a munkavállaló

a) huszonötödik életévétől huszonegy;

b) huszonnyolcadik életévétől huszonkettő;

c) harmincegyedik életévétől huszonhárom;

d) harmincharmadik életévétől huszonnégy;

e) harmincötödik életévétől huszonöt;

f) harminchetedik életévétől huszonhat;

g) harminckilencedik életévétől huszonhét;

h) negyvenegyedik életévétől huszonnyolc;

i) negyvenharmadik életévétől huszonkilenc;

j) negyvenötödik életévétől harminc

munkanapra emelkedik.

(3) A hosszabb tartamú szabadság abban az évben illeti meg először a munkavállalót, amelyben a (2) bekezdésben meghatározott életkort betölti

 

Mt. 132. § (1)   (…)

(2) A szülők döntése alapján gyermeke nevelésében nagyobb szerepet vállaló munkavállalót vagy a gyermekét egyedül nevelő szülőt évenként a tizenhat évesnél fiatalabb

a) egy gyermeke után kettő,

b) két gyermeke után négy,

c) kettőnél több gyermeke után összesen hét

munkanap pótszabadság illeti meg. A pótszabadság szempontjából a gyermeket először a születésének évében, utoljára pedig abban az évben kell figyelembe venni, amelyben a tizenhatodik életévét betölti.

133. § (1) Ha a munkavállaló munkaviszonya év közben kezdődött, részére a szabadság arányos része jár.

(2) Ha a rendes szabadság kiszámításánál töredéknap keletkezik, a fél napot elérő töredék egész munkanapnak számít.

 

 

Tehát: ha Apuka nem vette ki a gyermek után járó pótnapokat, és beleszámolják az idei szabadság időarányos részét is, akkor 45-50 nap körüli lesz a szabadságos napok száma, de csak kb.! Ezt munkanapokra vetítve (tehát a hétvége, az ünnepnapok nem számítanak bele) - egy naptárral a kézben - ki lehet számítani, hogy meddig tart – teljes munkabérrel. És csak után jön a betegszabadság – ez a bér 70 %-a, és csak utána indul a táppénz. Ez tehát a másik ok, ami miatt mi e mellett a verzió mellett voksolnánk: a betegszabadság és a kivett szabadságos napok jövedelmét átlagolják, és a szabadságos időszak fölhúzza ezt az átlagot. 

Kedves Heni, próbáltunk nem „keveset”J válaszolni, ha valamit esetleg nem sikerült érthetően leírnunk, vagy akár újabb kérdése van, megtalál minket!

Addig is üdvözlik az Önök családját is, az elintezzük.hu munkatársai

 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://elintezzuk.blog.hu/api/trackback/id/tr91739607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Heni79 2010.02.09. 08:44:24

Nagyon köszönöm a kimerítő válaszokat :-)
Most úgy érzem mindent megtudtam, amit csak szerettem volna.
Köszönöm elintézzük.
Heni

elintézzük.hu 2010.02.09. 15:38:04

@Heni79
Kedves Heni!
Nagyon "visszafogott", másoknak ilyenkor jön csak meg igazán a kedvük a kérdezéshez! :))
Komolyra fordítva: messze van még augusztus vége, s közben sok-sok változás; a május utáni helyzetet sem látja át még senki teljes egészében...Tehát: a megújuló blogon mi is hírt adunk majd az új "fejleményekről", meg ha Önöknél lenne bármi változás, akkor folytassuk a beszélgetést! :)
Addig meg szép napokat!...az elintézzük.hu üdvözletével
süti beállítások módosítása